2017. máj 06.

Kipróbáltuk, miért jó turisztikai mobil appal kirándulni

írta: NagyJ
Kipróbáltuk, miért jó turisztikai mobil appal kirándulni

Kamasz gyerekeim elképzelni sem tudják az életüket a mobiljuk nélkül. Ha rajtuk múlna, a kirándulásaink, nyaralásunk alatt is végig a telefonon lógnának, s ugyan mi mindent megteszünk azért, hogy legalább ilyenkor együtt legyen a család, a mobil messze világokba ragadja időnként a csemetéket, s hamar megtörik a varázs. A megoldást én a turisztikai mobil alkalmazásokban találtam meg, amelyek egyszerre nyújtják a közösségi csatornákhoz való kötődést (azonnali élménymegosztás a Facebookon vagy az Instagramon), s egyszerre jelentenek konkrét élményprogramot. 

20170506_123857_1.jpg

Magyarországon mostmár a legtöbb helyen található olyan mobil alkalmazás, amely a katalógusszerű látnivaló-bemutatás mellett konkrét élménycsomagot is biztosít, illetve több olyan applikáció is elérhető, amely több helyszínre is kínál interaktív programlehetőséget. Az alábbiakat - amelyek közül a legtöbb ingyenes alkalmazás - mind kipróbáltuk, s ajánlani tudom 8-9 éves kortól a gyerekeknek is, s természetesen a felnőttek számára is.  

 

1.  Nyíregyháza - állatkerti séta mobil appal

 

Az állatkert honlapján az ingyenesen letölthető Pocket Guide applikációt ajánlották. Az alkalmazásban egyébként több nyíregyházi városnéző hangos idegenvezetés is elérhető. A séták során bemutatott helyszíneken a leírt szöveg és a hanganyag ugyanaz, így ha nem akarod meghallgatni, el is olvashatod a sétaelemekhez kapcsolódó állomásokon a bemutatót.  

A Sóstó Zoo egész napos program, s ha reggeltől estig bolyongasz, akkor sem biztos, hogy mindent sikerült megnézned. Mi mindig úgy járunk, hogy az elején nagy lelkesedéssel próbálunk minden részletes információt befogadni - így pl. a Zöld Piramisban még az applikációt is használtuk -, azonban az állatkerti program második felére az emberi agy befogadó képessége csökken a sok élmény miatt. A Pocket Guide sétáihoz azonban nem kell a helyszínen lenned, virtuálisan is sétálhatsz, hiszen a séták hanganyaga bármikor, bárhol meghallgatható - így utólag, az élményhalmaz családi feldolgozása során is bogarászni lehet a sétaállomások között. Be kell vallanom, hogy a Fehér tigrisről vagy a Tarzan ösvényéről csak utólag olvastam el én is az alkalmazásban talált leírást. 

 18042873_1698683866812763_296895329_o.jpg

Appon túli élmény. :-) Saját fotó. 

2. Miskolc - Ahány városrész, annyiféle élmény a turisztikai alkalmazással

 

Miskolcon a GUIDE@HAND Miskolc alkalmazást használtuk a városfelfedezéshez. A Tourinform irodában az alkalmazáshoz kapcsolódva egy VR szemüveges bemutatóval várják a vendégeket, ahol virtuálisan körbe lehet járni Miskolc látványosságait - többek között a Barlangfürdőt, a Deszkatemplomot, a Diósgyőri Várat, az orthodox templomot és a Herman Ottó Múzeum Papszeri épületének kiállításait. A szenzációs élmény sokban hozzájárult ahhoz, hogy több olyan helyet is felkeressünk, ami korábban nem szerepelt a tervezett programunkban - ilyen volt pl. az Elit alakulat kiállítás és az orthodox templom is. 

Az alkalmazást már a belvárosban használtuk, a Tourinformtól indulva ugyanis kisebb belvárosi sétát tettünk. A Miskolc a múltban séta a 19-20. század fordulójára repített el bennünket, számos olyan helyszínre felhívva a figyelmünket, ami egyébként fel sem tűnt volna. 

img_2620.JPG

"Na, lányok, megmutatom nektek a GUIDE@HAND Miskolc belvárosi sétáját". Saját fotó. 

A Diósgyőri Vár jelenleg Magyarország egyik csodája a programokat illetően. A várban kosztümös idegenvezetés és különféle interaktív programok várják az érdeklődőket - pl. gyógynövény bemutatók, agyagozás, sodrony készítés, íjászkodás, stb. Mindezeken túl számos információ elérhető a touch info berendezéseken keresztül is, sőt, még virtuális képeslap is küldhető ezeken keresztül.

img_2442.JPG

Agyagozás a Diósgyőri Várban. Saját fotó. 

A GUIDE@HAND alkalmazás teremről teremre mutatja be a várat. Előnye, hogy a későbbiekben is bármikor végig tudja olvasni az ember a leírásokat, nem szükséges mindent a helyszínen végigolvasni - ami egyébként is jó, mivel a várban annyi interaktív élmény és információ éri az embert, hogy jó, ha később az egyes helyszínekhez kötődően külön is fel tudja dolgozni az ember a látottakat, hallottakat. 

Számunkra óriási élmény volt a Majális parktól induló rövid hegyi túra is az alkalmazásban. Ugyan tartalmilag nem túl bő, azonban jól jött, hogy mutatta végig az útvonalat és felhívta a figyelmet a legfontosabbakra, pl. a Molnár-szikla szomorú legendájára. 

Lillafüreden a Függőkertekben QR kódok segítségével lehet betekinteni a városrész múltjába. Az alkalmazásban sok-sok archív fotó is elérhető a függőkert tematikus teraszaihoz kapcsolódó bemutatókban. Az alkalmazás itt inkább a felnőttek örömét szolgálta, a gyerekeket a természet maga ejtette rabul. 

A GUIDE@HAND programban egyébként elérhető az adott terület részletes eseménynaptára is, illetve sok helyen panorámaképekkel tarkítják a a látnivalók bemutatását, ami azért is jó volt, mert pl. látogatásunk idején a Deszkatemplom éppen nem volt nyitva, így viszont legalább virtuálisan szétnézhettünk itt is. 

3. Budapest - Hajnali háztetők - Hangoskönyv másképp, avagy időutazás az 1930-as évekbe

 

Valljuk be, a Z generáció ifjabb tagjait nehéz rávenni arra, hogy elinduljanak szüleikkel egy irodalmi sétára. Mégis, a Hajnali háztetők interaktív irodalmi sétát használva Budapest felfedezésére végül egy hosszú időre meghatározó élményt kaptak - noha nem jártuk le mi sem a 6 órás programot, pusztán néhány helyen kapcsolódtunk bele a sétába. A program a GUIDE@HAND Budapest alkalmazásban érhető el. 

18090720_1698683460146137_799214040_o.jpg

"Letöltötted már a GUIDE@HAND Budapest alkalmazást?" (Saját fotó) 

Az interaktív séta Ottlik Géza azonos című regény e alapján készült, a kor Budapestje elevenedik meg az okostelefon képernyőjén. A regényből elhangzó részletek előre meghatározott útvonalon, azok vélt, vagy valós helyszínein, illetve a köztük megtett útszakaszok között hangzanak el, olvashatóak el, abból akár idézetek is elmenthetők. A regényrészletek szüneteiben pedig a korszak kulturális és társadalmi viszonyait válogatott audiovizuális anyagok jelenítik meg: korabeli írott sajtóanyagok, zene- és filmbejátszások, a fényképek, valamint a tájékozódás alapjául szolgáló 1938-as Budapest térkép. A történetben való tájékozódást interaktív naptár is segíti, mivel a bejárhatóság érdekében az útvonal nem a regény narratíváját követi.

A sétában az volt a jó, hogy a család négy tagjának négyféle élményt jelentett, hiszen az egyes helyszíneken mindenki másban találta meg a saját maga számára legizgalmasabb részleteket. Azóta több egyéb budapesti sétát is bejártunk az alkalmazással. 

20170506_191900.jpg

4. Tata - Tattami

 

A Guide@Hand Duna-Gerecse alkalmazásban a Tattami Kalandjátékkal fedeztük fel Tatát. Ugyan amikor ott jártunk, az időjárás nem volt túl kegyes hozzánk, a Tattami kalandjáték feledtette velünk a rossz időt.  

20151219_142347.jpg

A tatai Kálvária - saját fotó

Az alkalmazással Baktai Boldizsár nyomába indultunk. A városnézés egy nagy családi játékká vált, amely során a gyerekeimet elsősorban az applikációban kínált feladatok megoldása hozta lázba, miközben megismerték a helyszíneket, nekünk, felnőtteknek pedig a gyerekek önfeledt koncentrálása lelkesített, s az, hogy a két gyerek egész nap összeveszés nélkül, közösen igyekezett a tattamik és Mó világát felfedezni. 

A kalandjáték egyébként a tatai bíró fiának legendájára épül és az 1897-es esztendőbe repít vissza. Az időutazás során a legenda aktív részesévé válhatsz, sőt, úgy érzed, végig Te alakítod a történetet. Az egyes helyszíneken a kerettörténetbe ágyazottan kaptunk feladatokat. A megoldások révén jutottunk egyre beljebb a történetben. A játék végső célja egy mindenre fényt derítő mondat összerakása az út végén. Az állomásoknál a feladatokra adott válaszok után ehhez a bizonyos mondathoz kaptunk betűket. Ha a játék végén összeáll a mondat, megváltoztatható legenda kimenetele. 

Tatán a Tourinform irodában az applikációhoz kapcsolódva egy feladatfüzetet is meg lehet vásárolni, de az én gyerekeim lelkesebbek voltak az okostelefonos alkalmazástól. A játék letöltése egyébként fizetős, de megéri, mert egy komplett izgalmas városfelfedező programot biztosít. 

 5. Mozaik Múzeumtúra

Ugyan a Mozaik Múzeumtúra honlapján az szerepel, hogy a programot elsősorban a 8-16 éves gyerekeknek hirdetik, be kell vallanom, hogy én is szívesen regisztráltam az applikációban, s örömmel gyűjtögetem a múzeumi látogatásaim során a virtuális matricákat. Az országos programban mintegy 400 múzeum és kiállítóhely vesz részt, a múzeumokban található QR kódra kattintva lehet a virtuális matricákat megszerezni. A játékban 12 matrica összegyűjtésével lehet  mindig egy szinttel feljebb kerülni. A családban elsősorban én, illetve a kisfiam vagyunk nagy pontvadászok, minden hasonló játékban óriási örömet szerez a számunkra, ha egy-egy szintet meg tudunk lépni, éppen ezért a Mozaik Múzeumtúra óriási móka a számunkra - mindazon élményeken túl, amit a múzeumlátogatások időről időre nyújtanak a számunkra. 

 

Szólj hozzá

vár állatkert túra kirándulás múzeum miskolc app városnézés applikáció kiránduás Budapest Miskolc Diósgyőr Nyíregyháza Ottlik Géza Lillafüred Diósgyőri vár SóstóZoo turisztikai applikáció Mozaik Múzeumtúra